Despre USVT
În vara anului 2005, Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara a Banatului din Timisoara (USAMVBT) a sarbatorit 60 de ani de existenta.
În dezvoltarea sa, universitatea a parcurs un drum relativ lung si nu întotdeauna usor, trecând prin numeroase etape dintre care le amintim pe cele mai importante:
în perioada Dictatului de la Viena, la Timisoara a functionat timp de 5 ani Facultatea de Agronomie de la Cluj (care, dupa Legea învatamântului din 1938, a fost subordonata Scolii Politehnice timisorene);
aparitia Legii Reformei agrare nr. 187/1945 a constituit un act normativ de referinta, punând bazele patrimoniale ale sistemului de agricultura care se va practica în România în perioada 1949 – 1989;
30 iulie 1945 – promulgarea de catre Regele Mihai I al României a Legii 617 pentru înfiintarea Facultatii de Agronomie, în cadrul Politehnicii din Timisoara, (Monitorul Oficial, 1 august 1945);
„reforma” agrara din 1948 a însemnat, de fapt, sovietizarea agriculturii românesti, fapt care a modificat fundamental si obiectivele învatamântului agronomic;
între anii 1962-1976, sub conducerea Rectorului Prof. dr. Iulian Dracea, s-a produs schimbarea substantiala a învatamântului agronomic timisorean. Campusul universitar a fost conceput ca un complex de cladiri care sa reuneasca, pe acelasi teren, spatii de învatamânt, laboratoare pentru cercetare stiintifica, utilitati pentru activitatea de microproductie, spatii cu destinatie sociala precum camine si cantina, terenuri sportive si pentru activitati recreative etc. Dupa construirea sa, a devenit unul dintre cele mai moderne campusuri universitare din Europa, în perioada respectiva.
Dupa decembrie 1989, au devenit necesare schimbarea conceptiei cu privire la locul si rolul specialistului în sistemul agroalimentar si redefinirea pietei muncii specialistului agricol.
Prin Ordinul Ministrului învatamântului si Stiintei nr. 4894 din 22.03.1991, denumirea institutiei s-a schimbat în Universitatea de Stiinte Agricole a Banatului Timisoara (USAMVBT), iar în 1995, prin Hotarârea Guvernului României nr.568, în Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara a Banatului din Timisoara (USAMVBT).
între 1990 – 2004, universitatea a înregistrat un reviriment puternic. în aceasta perioada s-au reamenajat si modernizat majoritatea spatiilor de învatamânt, caminele studentesti si cantina, care au dobândit standarde europene.
A fost demarata constructia noilor spatii de îvatamânt pentru Facultatea de Tehnologia Produselor Alimentare si Facultatea de Management Agricol. În toamna anului 2004, cu prilejul deschiderii noului an de învatamânt universitar, aceasta noua constructie a fost data în folosinta partial. In prezent, aceasta constructie este folosita în totalitate.

Misiune
Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara a Banatului din Timisoara are misiunea:
de a forma specialisti, care sa se poata integra rapid într-un mediu concurential, printr-o mare capacitate de adaptare la competitie, schimbare si inovatie didactica;
de cercetare stiintifica în domeniul dezvoltarii rurale, la nivelul performantelor contemporane, prin realizarea de proiecte stiintifice de mare interes si înscrierea universitatii în circuitul international de valori;
si de consultanta prin intermediul extensiei universitare.
Misiunea sa sociala, ca a tuturor universitatilor din lume, consta în transformarea universitatii într-un centru de resurse educationale si de servicii, oferite comunitatii.
Conform prevederilor Cartei universitare, USAMVBT promoveaza parteneriatul cu institutii de învatamânt superior din tara si strainatate, bazat pe principiile libertatii academice, gândirii libere, pluralismului politic si respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.

Obiective
Pentru realizarea misiunii asumate, USAMVBT îsi propune mai multe obiective, dintre care cele mai importante se refera la:
îmbogatirea, extinderea si conservarea cunostintelor de specialitate în domeniile de interes, în vederea formarii de specialisti cu pregatire superioara pentru economie, industrie, învatamânt, stiinta, activitati sociale;
Urmarirea continua a calitatii procesului de formare, educare si cercetare;
Integrarea în sistemul european de învatamânt superior, din punct de vedere structural, calitativ si al eficientei economice;
Modernizarea continua a sistemului de pregatire a personalului didactic, implicat în procesul formativ si de cercetare;
Aprecierea si echivalarea studiilor prin sisteme de evaluare agreate pe plan international;
Dezvoltarea unei cercetari stiintifice, în domeniul dezvoltarii rurale, la nivelul performantelor contemporane, prin promovarea unor programe de cercetare si dezvoltare tehnologica si prin sprijinirea dezvoltarii si diversificarii creativitatii si inovatiei stiintifice si tehnice;
Promovarea cooperarii interne si internationale, cu universitati prestigioase din domeniu;
Modernizarea serviciilor oferite studentilor în campusul universitar;
Implementarea unui management universitar, bazat pe cerintele moderne de calitate si finantare globala si compatibil cu sistemul de învatamânt european, bazat pe credite transferabile.

Alte informatii
Structura spatiilor de învatamânt însumeaza 15630 m 2 suprafata utila si 25370 m 2 suprafata desfasurata. Studentii au la dispozitie spatii modernizate recent, amfiteatre, laboratoare, sali de curs si seminar.
Cele patru camine din campusul universitar propriu Însumeaza 1516 locuri, astfel încÂt nu exista probleme legate de cazarea studentilor. Camerele, amenajate cu mobilier modern, ofera conectare gratuita la Internet.
cantina USAB
Cantina studenteasca, cu un numar de 450 locuri si o suprafata de 8447 m2, este considerata una dintre cele mai moderne si frumoase din tara. Aici se ofera masa studentilor, cadrelor didactice si angajatilor, se organizeaza balurile bobocilor, banchetele de absolvire si mese festive cu diverse ocazii.
Biblioteca ocupa o cladire special destinata în campusul universitar. Ea deserveste, prin personalul sau specializat, atât studentii cât si cadrele didactice.
Practica studentilor din universitate se desfasoara la Statiunea didactica, în Clinicile veterinare (link de pe site-ul Facultatii de Medicina veterinara), la Statiunea tinerilor naturalisti (link de pe site-ul Facultatii de Horticultura), precum si la firme de profil.
Strategia de tehnologie didactica.
Prevazuta de Planul strategic al universitatii, strategia de tehnologie didactica îsi propune urmatoarele obiective:
- preocuparea deosebita pentru studentii cei mai buni, care vor fi cuprinsi în programele de cercetare ale catedrelor si, pe cât posibil, trimisi la specializare în strainatate ;
- modernizarea activitatilor practice, atât la nivelul lucrarilor de laborator cât si al practicii productive. Se vor extinde centrele actuale de practica care sa cuprinda o gama cât mai larga de tehnologii;
- conceperea unei strategii proprii de admitere a candidatilor în universitate, bazata pe motivatia vocationala si interviu;
- experimentarea unor structuri didactice noi în cadrul programelor SOCRATES si LEONARDO, prin introducerea unor programe de învatamânt flexibil, modular, diversificat, pluriactiv, care sa confere studentilor optiuni multiple de specializare si aprofundare;
- organizarea cursurilor în module flexibile, care sa încurajeze munca independenta si deschiderea spre discipline extracurriculare;
diversificarea optiunilor curriculare, prin introducerea în planul de învatamânt a unor discipline profilatoare pentru specializari înrudite, în asa fel încât sa permita absolventilor sa se reorienteze profesional, în functie de piata muncii, prin programele de formare continua; - se are în vedere utilizarea mijloacelor moderne de transmitere a cunostintelor catre studenti prin: reprezentari imagistice (fotografii, diagrame intuitive, scheme etc) reprezentari audio- vizuale (folii transparente, diapozitive, imagini video, imagini pe calculator) s.a.m.d;
- modernizarea unor laboratoare, amfiteatre, clinici si ferme didactice, în vederea aducerii acestora la standarde internationale;
- dotarea laboratoarelor facultatilor si sectiilor noi înfiintate în perioada 1999-2003, în vederea pregatirii acestora pentru acreditare;
- informatizarea activitatilor didactice, de lucrari practice si proiectare, prin computerizarea unui numar cât mai mare de discipline, organizarea unor cursuri de utilizarea calculatoarelor pentru personalul didactic si de cercetare;
- organizarea unor structuri didactice si de cercetare complexe, de tip departamental, care sa constituie embrionul unor scoli de prestigiu în spatiul universitar agroalimentar românesc si international.